četvrtak, 19. studenoga 2015.

Girard o eutanaziji

Iskustvo smrti postat će sve bolnije i bolnije, suprotno onome što mnogi ljudi vjeruju. Zbog nadolazeće eutanazije bit će bolnije jer će staviti naglasak na osobne odluke koje su kroz povijest bile blaženo strane čitavom problemu umiranja. Smrt će postati još nepodnošljivija jer će ljudi osjećati odgovornost za svoju vlastiti smrt i osjećati će moralnu obvezu da svoje rođake oslobode svoje neželjene prisutnosti. Eutanazija će dodatno povećati problem kojeg njeni zagovornici misle da će riješiti.
René Girard

PS


Objavio sam intervju s njime kojeg možete pročitati ovdje - Intelektualci kao Kastratori Smisla: Intervju sa Réneom Girardom, a na dnu spomenutog posta se nalazi nekoliko poveznica preko kojih se možete upoznati s njegovim radom. U međuvremenu su na yt objavljene snimke opsežnijeg razgovora serijala Ideas; prvi dio ovdje René Girard CBC interview. Također, eseji aktualne tematike Are The Gospels Mythical i On War And Apocalyps

Girard je poznat po svojoj teoriji mimetike i mehanizmu žrtvenog jarca. Ukratko, i pomalo neprecizno, to bi glasilo; Ljudi žele različite stvari zato što imitiraju tuđe želje, žele nešto zato što to žele i drugi – a to dovodi do sukoba koje je potrebno razriješiti. (Mimetika je vidljiva iz načina oglašavanja, ali i svakodnevnog ponašanja ljudi; žele stvari koje imaju njihovi susjedi i nesretni su bez njih, žele partnericu koja je zauzeta itd. Dvije od Deset Zapovijedi su posvećene tom problemu. Vjerujem da je osvješćivanje tog "natjecanja" nešto što je vrijedno naučiti od Girarda. )

Girard je na početku karijere bio popularan u sekularnim krugovima jer je svojim teorijama ponudio potpuno sekularni opis nastanka religije, prijelaz iz animalnosti prema humanosti. Ipak, netipično za današnji akademski svijet, Girard je vjerovao u istinitost kršćanstva. Suprotno razmišljanjima koja su prisutna kroz zadnjih nekoliko stoljeća, Girad svojom komparativnom antropologijom naglašava razliku kršćanstva i arhaičnih religija. Kršćanstvo ih demistificira. Iako se navodna sličnost Evanđelja određenih mitovima smatra argumentom protiv kršćanstva, ti mitovu ne pružaju način kako protumačiti Evanđelja nego upravo suprotno; Evanđelja nam otkriva kako protumačiti mitove.

Zapisi u Bibliji se radikalno razlikuju od mitova u antičkom svijetu. Biblija obznjanjuje nevinost žrtvi i krivnju ugnjetivača. Iako nam se to danas (nakon širenja Evanđelja) čini prirodnim, u klasičnim mitovima vrijedi suprotno, žrtve stvarno jesu krive i zaslužuju kaznu (nakon koje se vraća mir u društvo).

Očito, opis Girardovih razmišljanja iziskuje više prostora. Za kraj još jedan citat;
Umjesto da imitira Isusa, Petar želi da Isus imitra njega. Ako dvojica prijatelja imitiraju želje drugoga, oboje će željeti isti stvar. Ukoliko ne mogu dijeliti tu stvar, onda će se natjecati za nju, postaju istodobno i model i prepreka drugome. Konkurentne želje inteziviraju ojačavanjem modela i prepreke jedno prema drugome, a zatim eskalira mimetsko nadmetanje; divljenje zamjenjuje gnjev, ljubomora, zavist, mržnja i na kraju, nasilje i osveta. Da je Isus imitirao Petrovu ambiciju, oboje bi se počeli natjecati za vodstvo nekakvog ispolitiziranog "Isus pokreta". Osjećajući opasnost, Isus žestoko prekida Petra: "Nosi se od mene, sotono! Skandalon si mi..."
(Još par ideja iz istog eseja; Evanđelja dramatiziraju ljudsku nesposobnost učenika da odole gomili tijekom Pasije. Iako bi Raspeće trebalo samo pogoršati stvar, ta šačica slabića uspije u onome što prije nije - uskrnuće je odgovorno za promjenu.)

S obzirom da je pisao o žrtvovanju i mimetici, postoje određeni girardianski uvidi i u pitanju terorizma, no ne znam koliko rasvjetljavaju situaciju. Još jednom podsjetnik na raniji post; Intelektualci kao kastratori smisla u kojem spominje različite fenomene koji obilježavaju moderni svijet.

Rene Girard, RIP
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popularni postovi kroz zadnjih 7 dana