utorak, 26. studenoga 2013.

Biti vjeran sebi i "moj" način - C. Taylor

No vratimo se idealu autentičnosti: on je postao ključno značajan zbog razvoja do kojega dolazi nakon Rousseaua i koji povezujem s Herderom, još jednim radije njegovim velikim ranim artikulatorom negoli začetnikom. Herder je iznio ideju da svatko od nas ima izvoran način ljudskoga postojanja. Svaka osoba ima svoju vlastitu "mjeru", kako on to kaže. Ova je ideja ušla vrlo duboko u modernu svijest. Ona je također nova. Prije kasnoga osamnaestog stoljeća nitko nije mislio da razlike među ljudskim bićima imaju ovu vrstu moralnog značenja. Postoji određen način bivanja ljudskim bićem koji je moj način. Pozvan sam živjeti svoj život na taj način, a ne oponašajući ičiji tuđi. No ovo daje novo značenje tome da budem vjeran sebi. Ukoliko to nisam, promašujem bit svoga života, promašujem ono što za mene znači biti ljudskim bićem.

To je moćni moralni ideal koji je došao do nas. On pridaje ključno moralno značenje nekoj vrsti kontakta sa samim sobom, s mojom vlastitom unutarnjom prirodom, koju on doživljava kao da je u opasnosti da se ne izgubi, dijelom pritiscima za izvanjskim konformizmom, ali isto tako zbog toga što sam zauzimajući instrumentalni stav prema sebi možda izgubio sposobnost slušanja toga nutarnjeg glasa. Osim toga, on uvelike povećava značenje ovoga kontakta sa samim sobom uvodeći načelo izvornosti: svaki od naših glasova ima nam nešto osobito reći. Ne samo da ne smijem svoj život prilagoditi zahtjevima vanjskog konformizma; ne mogu čak niti pronaći uzor po kojemu bih živio izvan sebe. Mogu ga pronaći samo unutar sebe.

Biti vjeran sebi znači biti vjeran mojoj vlastitoj izvornosti, a to je nešto što samo ja mogu artikulirati i otkriti. Tom artikulacijom također definiram sebe. Uviđam potencijal koji je valjano moj vlastiti. To je shvaćanje koje je u pozadini modernog ideala autentičnosti, kao i u pozadini ciljeva samoispunjenja ili samoostvarenja u koje je obično zaodjeveno. To je pozadina koja daje moralnu snagu kulturi autentičnosti, uključujući njezine najniže, apsurdne ili trivijalne oblike. To je ono što daje smisao ideji "biti vjeran sebi" ili "pronaći vlastito ispunjenje".

Charles Taylor, Etika autentičnosti

PS

Vjerujem da je jasno kako razlog mog prenošenja ovog razmišljanje nije slaganje s takvim pristupom.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popularni postovi kroz zadnjih 7 dana